TASTBARE MUZIEKSPELERS VOOR VERSCHILLENDE PERSOONLIJKHEIDSTYPEN, 2005
Verschillen tussen mensen worden vaak onderbelicht tijdens het ontwerpproces, zeker wat betreft digitale producten. Dit gecombineerde ontwerp en onderzoeksproject richtte zich op het verkrijgen van diversiteit op basis van verschillende persoonlijkheidstypes in het ontwerpen van muziekspelers.
De Myers- Briggs Type Indicator (MBTI: www.myersbriggs.org) maakt onderscheid tussen 16 verschillende persoonlijkheidstypes op basis van vier verschillende categorieën: Extravert – Introvert, iNtuitive - Sensing, Feeling - Thinking, Judging - Perceiving. Een persoonlijkheidstype wordt aangeduid met 4 verschillende letters, bijvoorbeeld ENFP.
Op basis van deze 16 types, werden 16 personas (fictieve personen die de verschillende persoonlijkheidstypes representeerden) gemaakt. Deze personae hielpen bij het ontwikkelen van visies die op hun beurt weer leidden tot 16 verschillende concepten per team.
In een test, waarin 19 verschillende mensen onze concepten te zien kregen, kozen er 4 de muziekspeler die speciaal voor hen was ontworpen als favoriet en niemand de speler voor hun tegenovergestelde persoonlijkheidstype. Dit laat een significante voorkeur voor ontwerpen op basis van persoonlijkheden zien (p= 0,022). De resultaten van dit onderzoek zijn gepresenteerd op de ‘Designing Pleasurable Products and Interfaces’ (DPPI) conferentie 2005 in Eindhoven.
Van twee van onze concepten hebben we werkende prototypes getest waarmee gebruiksonderzoek is gedaan samen met prototypes ontwikkeld door de andere deelnemende teams.
Especially made for you!
Labels: Especially made for you
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten