Knick-Knacks, "I should throw them away, really..."

THE DESIGN OF THE FAMILY GALLERY
AFSTUDEERPROJECT BIJ MICROSOFT RESEARCH, 2007


Gekoesterde ‘knick-knacks’ (ditjes- en-datjes), zoals foto’s en parafernalia samen gegroepeerd op de schoorsteenmantel, geven onze huizen betekenis en persoonlijkheid. Ze worden beschouwd als symbolen voor sociale relaties en zijn in staat herinneringen op te roepen. Maar doen ze dat echt?

Dit afstudeerproject, dat ik heb gedaan bij Microsoft Research in Cambridge (Engeland), bestudeerde de arrangementen van knick-knacks bij mensen thuis. Een van de eerste dingen die mensen zeiden wanneer ik hen op hun knick-knacks wees was “I should throw them away, really..”, maar tegelijkertijd stonden ze al jaren op dezelfde plaats in huis vanwege hun emotionele waarde. Ze zijn statisch wat leidt tot onzichtbaarheid: ze roepen geen herinneringen meer op en verliezen hun functie als symbool voor sociale relaties. De ditjes-en-datjes die samen gegroepeerd zijn blijken vaak een relatie met elkaar te hebben, bijvoorbeeld in betekenis of esthetiek. Naar aanleiding van mijn onderzoek heb ik de Family Gallery ontworpen.



Dit product combineert knick-knacks met digitale media, die net als fysieke objecten ook gekoesterd kunnen worden. Het product bestaat uit losse vakjes met achterin een beeldscherm. De vakjes kunnen in verschillende configuraties in elkaar geklikt worden. Door de input van digitale media, die verstuurd kunnen worden per telefoon, email en bluetooth, worden de gebruikers uitgenodigd om zo nu en dan hun spullen op de Family Gallery te herschikken. Nieuwe digitale media wordt initieel vertoond in de ‘Dynamic box’, waarna deze verplaatst kunnen worden naar een van de ‘Static boxes’ om het bestand permanent op de Family Gallery tentoon te stellen. Door fysiek met deze spullen bezig te zijn wordt de aandacht er weer op gevestigd waardoor herinneringen opgeroepen kunnen worden en objecten en digitale media hun betekenis kunnen communiceren.

In alle stadia van het project heb ik gebruikers nauw betrokken in kwalitatieve onderzoeken, zowel voor inspiratie als voor evaluatie. Om het eindconcept, de Family Gallery, te evalueren, heb ik in samenwerking met MSRC een prototype gebouwd en getest in een familie gedurende twee weken. De resultaten laten duidelijk zien dat de opstellingen van knick-knacks daadwerkelijk dynamisch worden en zo meer zichtbaar. Een bijkomend effect was dat de Family Gallery zelfexpressie en onderlinge communicatie mogelijk maakt. Dit is waarschijnlijk het resultaat van de verticale oriëntatie van het product en de verschillende type media die erop tentoongesteld kunnen worden.

2 opmerkingen:

Unknown zei

Annet,

Super die designs! vooral de Knick-Knacks en family eye! Komen dat soort designs ook op de markt of blijft zoiets een prototype ofzo?

Ik heb net een stukje over je gelezen in een interieur blad dus vandaar dat ik wat op internet was gaan zoeken.

groetjes, Robert

Annet Hennink zei

Hi Robert,

Dank je wel voor je leuke reactie. Deze designs blijven helaas prototypes en komen niet op de markt.

groeten,
Annet